2017.05.11-05.24 거스톤 손딩-퀑 『안무 스크립트의 재구성』 “Reconstruction of a Choreographic Script” by Guston Sondin-Kung(US/DK)

초대의 글

거스톤 손딘-퀑 Guston Sondin-Kung’의 개인전 『안무 스크립트의 재구성 Reconstruction of a Choreographic Script』은 미국의 무용가이자 안무가이며 자신의 고모할머니인 ‘엘프리데 말러 Elfriede Maher’의 모습을 통해 자신의 가족사에서 불확실하고 파편화된 부분을 고찰합니다.
엘프리데는 20세기 초 미국에서 태어나 현대무용가로 활동하였고 정치적 신념과 예술에 대한 열정으로 평생을 예술창작과 교육에 헌신했습니다. 그녀는 1960년에 쿠바로 건너간 이후 다양한 문화적 뿌리를 가진 쿠바의 전통 무용을 현대무용과 결합하여 ‘형식과 내용에서 경계와 권력 관계를 불안정하게 하는’ 새로운 무용으로 승화해냈습니다.
거스톤 손딘-퀑 Guston Sondin-Kung은 이 전시에서 엘프리데 말러의 창의성과 헌신의 가치를 그의 실험적 비디오 영상과 종이컷 콜라주 작업으로 새롭게 녹여냈습니다.
경계 위 예술가들의 삶과 그 가치가 거스톤 손딘 퀑의 작품과 엘프리데에 관한 자료들로 공유될 수 있도록 이 전시에 많은 관심을 기대합니다.

전시 소개

거스톤 손딘-퀑의 개인전 『안무 스크립트의 재구성』은 종이 컷 꼴라주와 여러 개의 비디오 작품들로 이루어졌다. 작가는 이 전시에서 미국의 무용가이자 안무가이며 자신의 고모할머니인 ‘엘프리데 말러’의 모습을 통해 자신의 가족사에서 불확실하고 파편화된 부분을 고찰하고 있다. 엘프리데는 미국에서 맥카시 시대에 공산주의자로 고발되자 바로 미국을 떠나 혁명을 추종하며 1960년에 쿠바로 망명했다. 쿠바에서 그녀는 하바나에 세워진 현대무용학교 설립자 중 한 명이 되었다. 그 후 그녀는 관타나모시로 이주해서 그녀의 남은 인생을 Danza Libre라는 무용단을 설립해 가르치는데 헌신하였다. Danza Libre는 현대무용과 그 지역에서 발생된 아프리카식 쿠바 전통춤을 통합해내었다.

실험적 영상 Time Dead Time Alive 는 시간, 기억, 형상화와 부재에 관한 것이다. 엘프리데의 동료들과 옛 학생들은 그녀의 부재를 둘러싸고 역사적 영향으로 짜여 진 기억을 통해 그녀의 인상을 부드럽게 이 영상에 담는다. 동시에 그녀의 목소리가 테이프 녹음기 자체의 긁힘 소리로 때때로 중단되고 방해받으면서 파편화되고 끊어진 방식으로 오디오 인터뷰 아카이브로 들린다. 기억을 모으는 이런 행위가 ‘부재하지만 사라지지 않은 한 여성’을 복원하고 그 과정에서 삶과 죽음 사이의 활발한 연속성을 조명한다.

『안무 스크립트의 재구성』 전시는 종이 컷 꼴라주와 다채널 영상으로 구성되었는데, 엘프리데 말러가 작성한 안무 스크립트는 원래 하바나의 현대 무용 학교에서 1960 년대 중반에 윤곽이 잡혔고 관타나모에서 1990 년대까지 변화되었다. 안무는 현대 무용, 민속 전통 그리고 사회주의 리얼리즘의 영향을 받은 소련식이 결합 된 스타일이다. 여섯 가지 장으로 나뉘었는데 노동자 권리의 관점에서 유럽 식민지화와 미국 제국주의의 이야기를 들려준다. 이 원본 스크립트는 더 이상 존재하지 않으며 대신 전시회에 제시된 현재 스크립트는 남아있는 부분 아카이브, 라바노테이션(몸의 움직임을 세밀하게 기록하는 시스템), 구두 서술 및 모아진 기억의 틈 위에구축되었다.

덴마크에서의 전시(Galleri IMAGE, 2017년 1월 13일-2월 26일)와 함께 출판된 책자 ‘Time Dead Time Alive’에는 알프리데 말러의 삶과 작품을 조명하기 위해 댄스 분야, 퍼포먼스 이론, 영상 및 시각 연구 분야 그리고 예술 이론분야의 글들이 모여 있다. 몇 가지 역사적인 글들, 아카이브 문서와 사진이 함께 전시되는데, 저술 공헌에 깊이를 준다.

이 전시의 영상과 작품들은 제38회 뉴 라틴 아메리칸 국제 하바나 영상제, DOXA 다큐멘터리 영화제, ICARO 국제 영상제, 링컨센터, PuSh 국제 퍼포밍 예술제, 덴마크 IMAGE 갤러리 그리고 제주의 아트스페이스⋅씨 등 국제적으로 소개되고 있다.

후원: 덴마크 예술위원회, 덴마크 영상위원회, 하버드대학교 Migratory Times 기금
This exhibition is supported by The Danish Arts Council, Danish Film Institute, Migratory Times(Havard University)

Introduction

Guston Sondin-Kung’s solo exhibition Reconstruction of a Choreographic Script consists of a series of paper cut out collages and a multi channel video examining the uncertain and fragmented space of the artist’s family history through the figure of his great aunt, Elfriede Mahler, an American dancer and choreographer. Accused of being a communist during the McCarthy era in the United States, she fled and sought asylum in Cuba immediately following the revolution in 1960. In Cuba she became one of the founding members of the Modern Dance School in Havana and then she relocated to Guantánamo City and dedicated the rest of her life to founding and directing the dance company Danza Libre, which merges modern dance with Afro-Cuban dance traditions developed in the region.

Reconstruction of a Choreographic Script consists of a series of paper cut out collages and a multi channel video. The script created by Elfriede Mahler was originally outlined in the mid 1960s at the school of modern dance in Havana and developed through the 1990s in Guantanamo. The choreography was broken up into six acts, which told the story of European colonization and American imperialism from the perspective of labor rights in the combined styles of modernist dance, folkloric traditions and soviet inspired socialist realism. This original script no longer exists and instead the present script presented in the exhibition is built on remaining archival fragments, labanotation, oral narratives and gaps in collective memory.

The experimental film Time Dead Time Alive concerns notions of time, memory, embodiment and absence. Through recollections by Elfriedes colleagues and former students, interwoven with historical reflections, an impression of her is gently crafted around her absence. Concurrently her voice emerges thorough an archive audio interview in a fragmented and disjointed manner, punctuated and interrupted at

times by the scratching sounds of the tape recorder itself. This collective act reconstitutes a woman that is gone but not missing and in the process illuminates the active continuum between life and death.

In conjunction with the exhibition(Galleri IMAGE, Denmark, Jan. 13th-Feb. 26th, 2017) a publication titled Time Dead Time Alive brings together a collection of writings from the fields of Dance, Performance Theory, Film & Visual Studies and Art Theory to illuminate the life and work of Elfriede Mahler. In addition several historical writings, archival documents and photographs are presented alongside that give depth to the written contributions.

The artwork and films from this project have been presented internationally at the The 38th International Havana Festival of New Latin American Cinema, DOXA Documentary Film Festival, ICARO Festival Internacional de Cine, The Lincoln Center for the Performing Arts, PuSh International Performing Arts Festival, Galleri IMAGE and Artspace⋅C.

전시 작품 Image of the work

 작가 경력 

 거스톤 손딩-퀑은 1982년 미국에서 태어나 현재 덴마크 코펜하겐에 살고 있는 시각 예술가이다. 그의 작품은 신체를 통한 시간과 기억에 대한 비판적 관여의 관점으로 볼 수 있다. 그는 마르크스주의 이론, 정신 분석학, 식민지 이론 및 페미니즘에 기초하여 인종, 계급 및 성의 복잡한 교차점을 초국가적 관점에서 해체하여 대체 서사 및 재현의 형식으로 제시하고자 노력한다. 학문분야의 예술적 연구 및 참여 활동가로서 그리고 교육과 영화제라는 측면에서 예술 기관 외에도 그는 정기적으로 자신의 작품을 소개하고 있다.
 CCA 기타큐슈 리서치 프로그램 MFA. 시카고 아트 인스티튜트 BFA. 캘리포니아 예술 학교 BFA 

 Artist's Profile
 Guston Sondin-Kung (b. 1982) is a visual artist born in the USA and currently living in Copenhagen, Denmark. He has a MFA from CCA Kitakyushu Research Program and a BFA from The School of the Art Institute of Chicago & California Institute of the Arts. His artworks can be seen as critically engaging notions of time and memory through the somatic. Informed by Marxist theory, psychoanalysis, postcolonial theory and feminism he is invested in deconstructing the complex intersections of race, class, and gender from a transnational perspective in order to pose alternative narratives and forms of representation. In addition to art institutions, he regularly presents his artworks and artistic research in academic, activist, educational and film festival contexts.